Rekreasi : Presentation Ikhtiar Hidup dalam Hutan

Pada 1/10/2010 yang lepas..
Saya bersama rakan-rakan rekreasi telah diminta untuk membuat presentation tentang ikhtiar hidup dalam hutan.
Saya bersama group saya ( laki - special case ) telah memilih 'Tempat Perlindungan' as kitorang nyer tajuk..and dengan bangganya aku mempersembahkan.. dengan amat gabra dan neves nyer.. aku la yang mule present.. xsangka siot.. tapi ofkos ar an.. aku sentiasa cool and steady...

Isi kandungan kami : 

1. Jika hendak membuat tempat perlindungan sebagai ikhtiar hidup dalam hutan, kita kena pilih tempat yang rata.
2. Kena la pilih tempat yang bukan laluan air kering -- kan bila pas hujan ada nampak bekas2 air jalan tu kan..tu la namanya laluan air.. so if kite bina tempat perlindungan kat atas laluan air so takot2 if nanti hujan.. kita pun dibawa sekali gi hanyut... =.=
3. jauhkan dari bawah pokok yang berkemungkinan ranting2 akan jatuh.. so that korang btol2 ikhtiar hidup and not cari maut...
4. cari tempat yang jauh dari tempat haiwan cari makanan.. coz takot2 nanti korang yang jadi makanan diorang..

Faedah tempat perlindungan ni is dat korang leh berehat2..then berlindung dari bnda yang xdiingini...

 Ini plak sedikit cebisan dari presentation group len :
-------------------------------------
1. Pokok
- Ntah kenapa tah aku tulis group ni as first.. maybe coz aku ingat group ni kot..presentation dorg memang xbley bla... aku sampai tegang pipi2 coz gelak.. nasib baik ke'cute'an aku tetap control... wakaka...
- Diorang ambik pokok kelapa as example.
- Kegunaan pokok kelapa untuk ikhtiar hidup ni bermacam2..
- Batang pokok menurut diorang leh jadikan as titi untuk seberangi sungai/parit ( tapi larat ke korang nak potong batang and angkat pokok kelapa tu makcik oi.. )
- Buah and air kelapa lak leh jadikan as makanan and minuman... diorang pun ada kata yang air kelapa leh sejukkan badan..
- Daun pokok kelapa boleh jadikan as atap or bumbung untuk korang berteduh..
- Then seriously diorang lagi banyak merepek dari points.. lidi untuk jadi penyapu la and whatsoeva la..
------------------------------------------------------------------------
2. batang kayu
- ok.. group ni diorang buat tentang isyarat2 melalui batang kayu..
- seriously speak ar.. aku xbpe paham sangat nape perlu buat isyarat gne batang kayu ni..
- yang aku paham renjer akan letakkan isyarat batang kayu kat certain2 tempat so dat orang yang sesat leh folo and selamat...
- isyarat2 guna batang kayu ni plak xdapat aku selitkan di sini coz time tu aku xambik gmbar.. and bila cari kat tenet plak xjumpe... tapi aku ingat sikit2.. so ni yang aku ingat..

/\/\/\
/\/\/\ -->       maksudnya sungai di arah yang ditunjukkan
/\/\/\

- pastu ada jgan ikut jalan ni which is this untuk gtau orang dat jalan tu is dangerous..
- ada gak sign sila tunggu saya di sini.. ni renjer yang tinggalkan utk orang sesat so dat renjer senang cari..

-----------------------------------------------------------------------------
3. Bintang / Buruj
- Group hok ni diorang present about buruj..
- buruj yang diorang present is buruj pari and biduk..
- dengan sedikit ilmu time skola rendah dulu so aku paham la ciket2..
- buruj2 ni boleh digunakan untuk tentukan arah utara or selatan..
- misalnya buruj pari

buruj pari ni dier leh tentukan arah selatan...
- then ada gak buruj biduk yang diorang present..
tentang buruj biduk ni aku kurang jelas.. sebab diorang kata leh tentukan kiblat guna buruj biduk ni.. tapi explaination diorang macam lagi memutar belit.. so terus xpaham langsung.. huhuhu...
- papepon.. dua buruj ni leh lihat at certain time jer... so ada dua lagi bruj yang perlu korang present kalo nak tentukan arah sepanjang tahun which is scorpion - yang berbentuk kala jengking and orion - bentuk pemanah,.
but i'm not gonna to explain it here coz this is rekreasi class and not science class.. lalalala...
 -----------------------------------------------------------------
4. Sungai
- opsss... secret and classified.. why secret and classified? sajer... wakaka..
- sungai ni of course as our source of water for us..
- menurut awek yang present tentang sungai ni gak.. die kata ' then pastu kalo da penat2..peluh2.. leh ar gi mandi kat sungai tu jugak'.. dier kata.. bukan aku kata.... haha.. so.. sungai pon leh jadi tempat kita bersihkan diri..
- then sungai leh bawak kite cari jalan keluar.. aku rasa korang pun mesti tau an yang if folo flow sungai gerenti akan jumpe jalan keluar.. so its general knowledge...
- then kitorang tanya.. kalo sungai tu kan.. nak minum air.. bersih ker? dier jawab... 'sebelum nak minum tu kalo rasa kotor kite tapis ar dulu'.. dier jawab...pastu dier ada explain tentang kalo nak tapis air gne batu and apa sume macam penapis air kat rumah.. aku pon dalam otak da mule pikir..so kena bawak penapis air ar ni.. tapi aku xberani nak luahkan coz aku ni pemalu orangnya.. hehe..
- then Encik Muiz mencelah... Encik Muiz kata biasanya kalau nak tapis air.. ada satu benda khas ni yang kecik and mudah bawak as peralatan perkhemahan untuk tapis air.. xpun leh gune baju.. ( tapi agak ar an..kalo baju da berpeluh,kotor and masam.. janganlah nak tapis guna baju tu gak..)
- Dengan penuh kekhusyukan aku mendengar presentation diorang.. tapi sekejap plak diorang present padahal sepatutnya tajuk diorang lagi senang and lagi banyak point...

Aku rasa tu jer kot pasal presentation ikhtiar hidup... tapi aku rasa lagi ada group yang aku ter'miss' untuk letak dalam cerita ni.. maybe korang nyer presentation xbrapa menyengat ingatanku...sori di akhir kata...

Dirapu oleh :-: Nizam27391 :-: | | Label: |

Currently have 0 ultra KOmen:


Leave a Reply

-- Aku nyer lagi mahal.. sila bayar rm100 untuk komen --