Rekreasi lagi...

Aku xtau la ni minggu ke berapa...
Susunan da keliru da..
Tu la..
Xamik note lagi bila pergi..

Padan muka aku..
Tapi post kali ini tentang ikatan..
[ Hint : Aku sebenarnya xdatang minggu ni coz ada masalah negara.. so aku copy dari member aku nyer jer... ]

IKATAN BUKU SILA a.k.a REEF KNOT
Ikatan buku sila digunakan untuk menyambung dua tali yang sama besar. Ia lebih digunakan secara meluas untuk mengikat kain anduh bagi membalut luka. Ini kerana ikatan ini mudah dimatikan dan juga senang dibuka semula.

IKATAN BUNGA KETI a.k.a SHEET BEND

Simpulan bunga keti digunakan untuk menyambung hujung dua tali yang tidak sama besar. Sebagai contoh, tali perahu dengan tali kapal.

SIMPLE MANUK a.k.a CLOVE HITCH
Simpul manuk digunakan untuk mengikat tali pada batang kayu, mengikat tali sampan atau bot semasa berlabuh, mengikat khemah pada tiang kayu dan memulakan ikatan pada kayu. Simpulan ini penting bagi membuat gadjet perkhemahan daripada buluh atau kayu untuk dijadikan tempat letak barang, tempat jemuran pakaian dan sebagainya.

TINDIH KASIH a.k.a BOWLINE KNOT

Simpulan tindih kasih digunakan untuk membuat lubang tali yang tidak menjerut. Simpulan ini berguna untuk kerja-kerja menyelamat (naik atau turun) dimana simpulan ini akan diikat pada pinggang mangsa (manusia atau binatang), kemudian mangsa akan di tarik ke tempat selamat. Simpulan ini juga digunakan untuk mengikat dan menarik kayu.

SIMPULAN ANGKA LAPAN a.k.a FIGURE EIGHT KNOT

Simpulan angka lapan digunakan untuk mematikan ikatan. Kelebihan simpulan ini ialah ia lebih mudah dibuka berbanding simpulan mati. Walaubagaimanapun, Simpulan angka lapan berkembar (double figure eight loop) lebih selamat untuk digunakan semasa melakukan aktiviti seperti pendakian.


CREDIT KEPADA HAFIZ [ COURSEMATE CS110 AKU ].. Blog rekreasi beliau di http://hafiz-hsm115.blogspot.com

Dirapu oleh :-: Nizam27391 :-: | | Label: |

Currently have 0 ultra KOmen:


Leave a Reply

-- Aku nyer lagi mahal.. sila bayar rm100 untuk komen --